tisdag 5 juni 2012

Bikefit på egen hand

Sedan första dagen efter att jag byggt min racer har jag alltid funderat på det här med sittposition och sittställning. Till saken hör, även, att jag vid de två första vätternrundorna fått rejält ont i höger knä. Orsaken till detta har jag inte funnit, fel sits?
Med inspiration och råd från BikeDynamics har jag här försökt mig på en egen bikefit.

Höjd på sadel 

För att bedöma rätt höjd på sadeln skall man mäta max och min vinkel på benet.

Min maxvinkel är enligt denna mätning 148°. Enligt BikeDynamics skall vinkeln vara mellan 143° och 148°. Mitt mått är alltså i överkant, måttet mellan sists och pedal är alltså på sitt max. Kortare vevarm eller lägre sadel skulle minska vinkeln.





En annan sak att titta på är fotens vinkel, hälen skall vara högre än pedalen, precis som på bilden

Nästa bedömning är när benet är ihop vikt som mest, enligt denna mätning så är mitt ben krökt 80°. BikeDynamics rekommenderar inte en mindre vinkel än 65° - 70°. Mitt värde är alltså helt på rätt sida om deras min. rekommendation. Jag skulle alltså kunna sitta lägre alternativt ha längre vevarmar.

Summering

Gör man en sammanlagd bedömning av dessa två mätningar så är jag inom ramarna, möjligen skulle jag sänka sadeln något för att få en något mindre min vinkel och något mindre max vinkel. Ett alternativ är längre vevarmar och något sänkt sadel vilket skulle få samma effekt. 

Horisontell position av sadel

Enligt BikeDynamics Bike Fitting process skall en tänkt linje genom knäleden träffa pedalaxelns centrum. Linjen på bilden utgår ifrån pedalaxeln och "träffar" strax framför knäleden, jag borde alltså justera fram min sadel en aning.

Andra tester med lod hängandes över knät skall hänga precis framför änden av vevarmen. En alternativ metod är att ta hjälp av ett lod och trycka in linan i gropen under knäskålen på framsidan, då skall lodet korsa pedalaxeln.
 

Summering

Två mättekniker ger olika svar, så vad gäller? Använder man den sistnämnda metoden så sitter jag rätt, använder man BikeDynamics metod så sitter jag för långt bak... hmm?

Styrets position

Positionen av styret sätts av ramens storlek, styrstammens längd samt styrets höjd.

Styrets position sätter vinkeln på rygg och armar. Min vinkel i normalposition är 35°. Styrets höjd påverkar denna vinkel.
Här gäller komfort vs aerodynamik. Touring-position är ca 45°, racing kring 30° och tempo ner åt 0°. Min position är alltså mer åt racing.


Sedan är det viktigt att vinkeln mellan armar och ryggen inte överstiger 90°, då blir kroppen för utsträckt. Min vinkel är 87°, vilket skall vara inom ramen. Ramens storlek samt styrstammen längd påverkar detta mått.

 Summering

Jag har en racing position och sträcker mig lagom mycket, mitt styre sitter rätt! Tilläggas kan att jag så sent som idag sänkte styret max, jag kapade gaffeln lite och har lite kvar att kapa om jag nu inte vill ha möjlighet att höja styret mer...

Viktfördelning

Viktfördelningen är viktig indikator på vart tyngdpunkten ligger. Tyngdpunkten skall ligga strax framför vevaxeln, aldrig bakom. Anledning till att detta är viktigt är för att kraften i tramptaget skall ge cykeln kraft framåt, inte din kropp framåt eller bakåt. Kroppens eventuella förflyttning måste du själv motverka genom att hålla i styret, en onödig ansträngning. Kroppen rörelse uppåt motverkas naturligt av jordens dragningskraft och det faktum att pedalen förflyttas ner åt (och runt) vilket är önskvärt vid cykling. ;)

Belastningen på vevpartiet under ett tramptag
För att optimera detta skall medeltyngdpunkten ligga precis där kraften sätts in, dvs precis när trampan passerat sin högsta punkt, där börjar tramptaget. Se Shimano's bild på kraftfördelningen genom tramptaget. Bild två i diagrammet, där sätts kraften i och avslutas först i bild fyra. Medeltyngdpunkten skall alltså ligger här, mellan navet och pedalen i denna rörelse.

En enkel mätning visade att jag belastar framhjulet med 42 % och bakhjulet med 58 %.

Rekommenderad fördelning skall vara omkring 45/55. Jag har alltså en något för hög belastning på bakhjulet och därmed ligger min medeltyngdpunkt lite för långt bak, frågan är hur långt bak och om den passerat vevaxeln, återstår att reda ut ;)


Dessa muskler används vid tramprörelsen


Slutsatts

Min cykel verkar väldigt bra för min kropp.

Möjligen skall sitsen justeras något framåt för att få bättre vinklar samt en bättre viktfördelning, dessutom skall sadeln möjligen sänkas något för att vi bättre vinklar, men då kommer ryggens vinkel att gå mot touring vilket inte är önskvärt, en alternativ åtgärd är längre vevarmar...