lördag 16 juni 2012

Vätternrundan 2012, nytt pers!

Vätternrundan 2012
Jag cyklade Vätternrundan med Fredrikshofs Cykelklubb's Farsta Sub9-grupp. Vi var 25 vid startlinjen och efter ett lopp med regn, kallt och flera incidenter så var vi endast 6 personer i gruppen vid målgång på tiden 9h 1m (placering 1494 av 16778).

"Vätternrundan 2012 kommer att räknas som en av de tuffaste genom tiderna. Ett cirka fem timmar långt, ihärdigt regn fick 2 250 cyklister att bryta." Vätternrundan

Gruppens misslyckande

Det var katastrof för gruppen, tanken med dessa grupper är att vi skall i så stor utsträckning som möjligt vara en samlad grupp genom hela loppet, men efter ca 200 km tog vår ledare beslutet att försöka köra ikapp tiden, vi låg då efter för att klara målet om 9 h. Vi höjde farten med ett resultat att vi tappade allt fler av gruppmedlemmarna.

Incident

Själv råkade jag ut för två incidenter, den första strax innan Gränna, det blev en tvär inbromsning, mina bromsklossar mot kolfiberhjulen gav inte mycket bromsverkan varför jag körde in i framförvarandes bakhjul, jag var mycket nära att köra i asfalten, turligt hann jag få loss höger sko och få till balansen och lyckades reda ut situationen...med hjärtat i halsgropen!

Punktering

Blackburn Airstik SL Pump
Den andra incidenten hände efter ca 119 km; vid Ebbarpsby, jag fick punktering på bakhjulet. Bara att stanna och laga, tappade naturligtvis gruppen. Stelfrusna fingrar och allt blött gjorde bytet till en utmaning, men det fungerade och jag fick till ett ok tryck i däcket med lill-pumpen. Det var första gången lill-pumpen kom till användning i en skarp situation. Mycket nöjd! Sedan var det till att jaga ikapp gruppen, jag var högst osäker om jag skulle lyckas, jag låg ca 10-20 minuter efter... jag fick köra eget "tempolopp" för att försöka hålla en högre snitt hastighet än gruppen (32+ km/h) för att på sätt ha en chans att komma ikapp, jag visste att gruppen skulle göra ett uppehåll ca 20 km längre fram, dit satsade jag allt... och det höll, jag hann i kapp!

Jag var inte den enda med incidenter, flera punkteringar och en vevarm som lossnade mitt framför mig, killen som drabbades gjorde bokstavligt talat en kullerbytta framåt med cykeln, usch, det såg otäckt ut, hjälmen tog det mesta plus en del skrubbsår, han fick bryta.

Min egen insats

Järngänget efter målgång
Från vänster, Leif, jag, Carl (gul väst), Bengt (svart mössa), Robert
Jag kände mig stark, jag hade inga större besvär förutom kylan som kom till följd av det ihållande regnet. Detta gjorde mig nedstämd, jag såg fram emot varje uppförsbacke, då fick jag upp värmen i kroppen, nedför som normalt brukar vara roliga, var bara kalla, jag frös som en hund i fartvinden med blöta kläder...

Extra insatta bussar för att plocka upp folk runt banan talar väl sitt eget språk... men så tänker man på Armstrongs citat (fritt översatt); smärta är tillfälligt, att ge upp är för evigt så då finns inget alternativ, bara att köra på!

Jag missade ingen förning! Jag fullföljde hela loppet och gick i mål som nummer 1 eller 2 efter en spurtuppgörelse med en gruppmedlem.

Summering, jag är nöjd, jag kunde inte gjort mycket mer för gruppens resultat och sluttiden.

Fakta om loppet


Fullföljande:16778
Medeltid:12:15:18
Ej fullföljande:2045 (9%)
Ej startande:4424 (19%)


Detaljerna om loppet

Snittpulsen låg på beskedliga 137. Snabbaste milen var den 23'e med en snitthastighet om 37,0 km/h tätt följt av mil 24 och 25 - då vi bestämde oss för att försöka köra i kapp.


Officiella data

27695 Tomas Hermansson, Enskededalen

Vätternrundan 2012

Plats Tid Resultat
Start 04:00
Gränna 06:18 02:18
Bankeryd 07:43 03:42
Hjo 09:22 05:21
Aspa 11:28 07:27
Medevi 12:23 08:22
Mål 13:01 09:01

Historik

Lopp Startnr. Start Mål Resultat
Vätternrundan 2012 27695 04:00 13:01 09:01
Vätternrundan 2011 19135 04:04 13:18 09:14
Vätternrundan 2010 7621 00:14 11:25 11:11
Vätternrundan 2009 8970 00:58 12:27 11:29

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar