söndag 26 augusti 2012

Midnattsloppet Göteborg 2012

Midnattsloppet Göteborg 2012

Kramp...

Det blev inget nytt pers i år, jag hade inte räknat med något heller då banan fått ny sträckning med fler höjdmeter, bl.a. en backe upp till Masthuggskyrkan, likt Stockholmsbanans Sofiakyrkan.

Ny banan till trotts så sprang vinnaren snabbare i år än förra året... antingen var det bättre elit eller snabbare bana, jag väljer att tro på det förstnämnda ;)

Jag drabbades av kramp för första gången under detta lopp. Det positiva med denna erfarenhet är troligen att jag kommer att ta uppvärmningen på allvar fram över... på samma sätt som Orsa Grönklitt Ski Maraton fick mig att inse att kroppen behöver energi. Kroppen reagerar konstigt när energin tar slut... man måste helt enkelt göra alla misstag själv för att lära sig...

Ny tuffare bansträckning

Midnattsloppet Göteborg 2012's nya bansträckning
Nytt start-/målområde invid Linnéplatsen och fler backar längs banan. Speakern sa att det skulle vara fem backar, jag räknade dock bara tre backar.

Inför start

Några timmar innan start öppnade sig himlen och regnet störtade ner... brr. Det blev mörkt och kallt, tanken på att hoppa över loppet kom direkt, varför utsätta sig för det här? Men har man anmält sig - så har man, dessa tankar fick tryckas bort, springas skulle det, oavsett väder!

Höjdkurva, Midnattsloppet Göteborg 2012
Väl avklädd och redo för starta fick vi beskedet att starten skulle skjutas upp 5 minuter pga att banan inte var säkrat enligt Polisen... så det var att vänta, likt förra året...

Starten och första kilometrarna

När startpistolen gick av så började folkmassan röra sig framåt, först lite sakta och sedan fortare och fortare. Det var trångt och stökigt, flera som bytte spår om vartannat, det hela kändes väldigt odisciplinerat, jag misstänkte att det var lite för många som borde stått i annat startled. Rätt snart kom den första backen i Slottsskogen. Just denna backe hade jag sprungit tidigare, så jag visste att den är rätt kämpig. Jag sprang blint efter pulsen - inte gå över mjölksyratröskeln så här tidigt i loppet! Hela backen kändes bra, jag låg mellan 85% (158 bpm) och 90% (167 bpm) i puls, efter första backen kom ett mycket snabbt parti, här sprang jag under 4 minuters tempo och någonstans här kom första tecknet på kramp i vänster vad... jag försökte sänka tempot för att få tillbaka vaden men den ville inte. Den kändes stum och gjorde ont, jag kunde inte trycka ifrån med vänster fot som jag ville... illa tänkte jag, hur skall jag nu kunna hålla fart ...


Mitten och Masthuggskyrkan

Masthuggskyrkan, Göteborg
Smärtan i vänster vad höll i sig, jag sänkte farten ytterligare strax innan backen upp mot Masthuggskyrkan och tänkte samtidigt att kanske krampen i vänster vad skulle ge med sig... men icke, jag fick däremot kramp i höger vad och lite senare i höger lår, dock släppte dock krampen något i vänster vad, eller så var det mest smärtsamt i höger - ja, jag vet inte, stumt och ont gjorde det i alla fall.

När väl backen kom, den upp mot kyrkan kände jag mig rätt ok, pulsen var i schack, jag hade "vilat" mig så jag kände att jag kunde fortsätta springa uppför. På banprofilskartan såg backen skräckinjagande ut. Väl i backen så var det inte så farligt, jag lyckades hålla 5-6 minuters tempo i backen och pulsen under 92% (170 bpm). Efter sista kröken så väntade jag mig den riktiga backen, men den var kort och ingen sak, jag fortsatte i samma tempo upp och över krönet, jippi! jag hade klarat värsta delen av banan med kramp! Snittfarten hit var 4:35, bra tänkte jag! Nu var det bara lättlöpt kvar... jag kommer att fixa det!

Avslutningen och målgång

Ner från kyrkan var det en lång och lagom sluttandes backe, jag lyckades hålla löpsteget nästa hela tiden, behövde inte bromsa så mycket.

Sedan sprang jag mest på, jag hade ont, banan var "enkel", när det stod 2 km kvar tänkte jag än en gång, jag fixar det här, jag hade 4:31 i snittfart hit och tänkte, jag borde kunna ta igen en-två sekunder på sista kilometern... men, när jag kom till 9 km-märket så insåg jag att GPS'en redan var på 9,2 km, min snittfart på klockan var alltså missvisande... jag hade 3:40 på mig att klara 45 min, det var kört... jag klarar i bästa fall sista kilometern på 4 min men inte mycket under. Speakern, vid starten, hade dessutom sagt att de sista 700 metrarna var seg uppförslöpning... jag upptäckte för sent att målet var nära, spurten blev därmed väldigt kort.

Väl i mål hade jag mycket ont i vaderna och höger lår, jag kunde knappt gå. Det kändes precis som efter första Vätternrundan, benen var som stolpar som värkte. Smärtan håller i sig även till tidpunkten för denna textskrivning (24 timmar senare).

Eftertanke

Hur kunde det gå så här, varför fick jag kramp?

Frågan har snurrat en del. Min teori är; jag värmde inte upp. Jag blev tvärtom kall i regnet och väntan inför start. Sedan gick första kilometrarna mycket fort och dessutom uppför. Snittfarten de tre första kilometrarna var 0-1 km: 4:22 och 1-3 km: 4:08. Båda sträckorna betydligt över min förmåga på 10 km... och dessutom en del uppför. Jag sprang helt enkelt för snabbt med kalla muskler, någon som kan ge mig någon alternativ förklaring?

GPS loggen


Historisk jämförelse mellan 2009 och 2012

Årets lopp var det långsammaste, men loppen går inte att jämföra då det var ny bansträcking i år. Ett tecken på detta är antalet höjdmeter förstårr men även antalet kalorier förbrukade, jag förbrukade fler kalorier i årets lopp jämfört med tidigare år... ändå gick det långsammare. Backarna och krampen är förklaringen.

Midnattsloppets data

Totalt

Placering939
Placering (Åldersklass)134
Totaltid (Netto)00:46:18
Genomsnittsfart04.38 min/km

Mellantider

SplitKlockanTidSträcktidmin/kmkm/hPlac.
1K21:39:3200:04:2204:2204:2213.75499
3K21:47:4600:12:3708:1504:0814.56442
5K21:57:0000:21:5009:1304:3713.01542
7,4K22:08:5500:33:4511:5505:0511.84823
9K22:16:4200:41:3207:4704:4812.53851
Mål22:21:2800:46:1804:4604:4012.90939

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar